lördag 27 mars 2010

Frågestund

Jag sitter fortfarande i Göteborg och nu längtar jag hem. Jag saknar mitt hem och mina barn och mina morgontidningar.

Här får man hålla tillgodo med de tidningar som läggs fram, Svenska Dagbladet, GT och DN och andra ordrika tidningar med många bilagor. De tar tid att läsa. Och de gör mig så himla förvirrad.

Jag läser exempelvis om Bjästa. Om prästen och pojken och flickan och de olika föräldraparen och studenterna... och jag konstaterar att man inte kan ta ställning så enkelt, inte utan ett långt resonemang.

Och så läser jag om Thomas Quick och hela frukostmatsalen och min tillvaro blev omtumlad. Sen fastnade liksom allt i halsen. Nu vet jag inte längre vem jag ska ha som monster. Någon måste ju vara monster. Eller hur?

Jag läste texten i dag i DN men den finns publicerad på nätet sedan ett äldre datum, här i Nerikes Allehanda (och nu som först har jag lärt mig hur man uttalar Nerike).

Det finns mycket att fundera på. Tänk om det varit min morbror Sture, eller farbror Dinne. Eller tänk om det varit min sjuttonåring som våldtagit. Folkdomstolen är hård. Särskilt i små städer.

Det finns mycket att fundera över som man hinner här i Göteborg. Hur många skattesänkningar har genomförts den här mandatperioden egentligen, är det fjärde på väg eller det femte? Har alla apotek blivit privatägda? Apoteket i Sölvesborg har ny skylt, är det privatägt nu? Jag läste nyss i en av alla de där bilagorna om Johan Mjällby och funderade över om någon heter Sölvesborg i efternamn, kan man det förresten?

Hur är det med prefabricerade pannkakor, hur görs de och var och hur lång hållbarhet har de, kan man värma och kyla dem om igen? Hur går det för Berlusconi, hans stöd verkar minska, och hur länge ska människan fortsätta, han är ju ändå 73 nu? Själv påstår han att han är historians mest trakasserade person.

Obama har jag också hunnit fundera en hel del över. Utan att vara särskilt insatt i den Amerikanska politiken så har jag såklart följt debatten om sjukvårdsreformen. Jag oroade mig över att Obama skulle lida nederlag i frågan och gladdes när han fick igenom den. Men innebär det att Amerikanarna får ett litet bättre samhälle? Går det på rätt håll nu?

Ja det finns mycket att fundera över.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dej skulle jag vilja träffa och diskutera med =) du verkar så klok och intressant. Kanske korsas våra vägar någon gång. You never know. /Annika i Västerås, mamma till pojke med DS

Heléne Björklund sa...

Hej Annika och tack för dina ord. Skicka mig gärna ett mail så kan vi språkas där! /Heléne