söndag 20 april 2008

September 2007

Graviditeten kändes orolig
Jag hade fött tre friska fina barn
Varför utsätta mig, oss, för denna chanstagning

Vi diskuterade fostervattensprov
Efter samtal med barnmorska, gynekolog och läkare så bestämde vi oss för att göra Trippel-test (blodprov) och NUPP-test (ultraljud), om någon av dessa undersökningar visade på en förhöjd risk att få ett barn som inte var friskt så skulle vi göra fostervattensprov.

Svaren vi fick, från båda undersökningarna, var att risken var närmast mikroskopisk.
Risken att få ett barn med Downs syndrom.
Men det förstod jag inte då.
Jag trodde att det gällde alla möjliga sorters avvikelser, fysiska och mentala.

Eller... jag tänkte nog inte så mycket.

En kort sammanfattning av svaren vi fick:
Risk för Mb Down, beräknad endast från åldern: 1:390
Risk för Mb Down, beräknad med hänsyn till ålder samt biokemiska markörer: 1:810

OBS! Att 1:100 är högre risk än 1:200
(Så står det faktiskt i beskedet från Klinisk Kemi K, Karolinska Laboratoriet)

Risken för oss att få ett barn med Downs syndrom var alltså en på 800 jämfört med en på 100 att få missfall om vi skulle ta fostervattensprov.
Efter de beskeden avstod vi från fostervattensprov.

Som jag förstår det nu så hade vi ändå inte fått något annat besked från ett fostervattensprov.

Inga kommentarer: