fredag 30 oktober 2009

Stressig eftermiddag

M ringde efter lunch från Stockholm och upplyste om att det var dag före helgdag och att jag borde gå hem.

Jag satt på mitt kontor och tänkte att jag hade tusen viktiga saker att göra men insåg att han hade rätt. Så jag packade ihop mig och hämtade barnen.

Sen genomfördes ett projekt som jag inte är van vid.

Vi körde på shoppingtur.

Ni som inte har ett funktionshindrat barn förstår säkert inte vad jag gnäller om.

Men Johanna kan ju inte sitta och inte stå. Om man går in i en affär med en nyfödd bebis så kan man bära bebisen i bilstolen, Johanna är för stor för den så det går inte längre men annars är hon fortfarande som en nyfödd bebis. Alltså får man ta in stora vagnen eller ha henne i famnen.

I skoaffären hade jag henne i famnen samtidigt som jag försökte få Ludde att prova vinterstövlar och samtidigt som jag själv provade stövlar. Det gick inget vidare. Den vanligtvis snälla och tysta Johanna skrek och ålade sig och var besvärlig. Puh. Det var en pärs. Men det blev vinterstövlar och gummistövlar till Lude och stövlar till mig.

Sen var det dags för inköp av jacka och thermobyxor till Ludde. Allt var slut i min egen stad (hur tidigt handlar ni andra föräldrar egentligen???) så vi körde till Kristianstad, mot Luddes vilja, han tyckte det var för långt och mycket riktigt så somnade han på vägen.

När vi parkerade var det alltså en nyvaken och mycket tjurig Ludde som absolut inte ville någonting som hans mamma ville. Johanna fick kasa runt i sin röda vagn och hon protesterade inte så mycket.

Efter ett snabbt svep var inköpen avklarade, vinterjacka, thermobyxor, överdragsbyxor, vantar och kalsonger.

Sen blev det belöning, McDonalds.

När vi kom hem var Johanna jättehungrig och svepte två flaskor välling. Och jag har fortfarande hjärtat i halsgropen av eftermiddagens stress.

Tre av mina fyra barn är med sin pappa hos sin kusin som fyller femton i dag.
Jag ångrar lite att jag inte följde med men jag är himlans trött så jag ska nog passa på att vila lite och umgås med Johanna.

Snart kommer babblaren Ludde hem igen.

2 kommentarer:

Linda sa...

Förstår dig precis.

Filip kan stå - står dock ej still!
Filip kan gå - alltid åt fel håll!

Vagn känns Filip för stor för så han köper jag på känn åt, provar sen hemma i lugn och ro, tyvärr behöver alltid något bytas......

Anonym sa...

Ergonomisk bärsele kanske. Klarar upp till 25 kg. Rygg, höft eller mage.