torsdag 15 oktober 2009

Första skolfotot

I dag var det fotografering på Hjorten, Johannas förskola.

Det gick väl bra, med tanke på förutsättningarna. Hon satt i sin stol och hängde med huvudet och med ögonen på alla håll. Hon var glad och log när hon hörde de andra barnen tjoa. Det värmde mitt mammahjärta.

Men insikten om "handikapp" blev skarpare igen.

Ett gruppfoto med Johanna i sin "rullstol". Jag hade önskat att hon fick sitta i någons knä. Då blir hon starkare, gladare och mindre passiv.

Vi hade också uppföljningssamtal efter inskolningen, och vi förklarade att vi är väldigt nöjda med personalen och deras arbete med Johanna.

Jag är tacksam för att hon är där och allra mest för att barnen faktiskt verkar tycka mycket om Johanna.

Ludde fick feber och fick hämtas i skogen där de hade utedag i ett vindskydd. Han satt stillsamt i en vagn när jag kom men ville inte medge att han var sjuk.

Nu går febern mot fyrtio och han är helt utslagen och mumlar förvirrat här intill mig.

Inga kommentarer: