måndag 1 februari 2010

I skuld till sömnbanken

Grattis till Mamma som fyller år i dag!

Hur tycker ni att man ska skriva, i dag eller idag?

Vi har varit på kalas med väldigt trötta små barn, nu är vi hemma och barnen är i säng och jag önskar att Johanna ska sova hela natten.
JAG behöver verkligen sova.

Under de snart två åren som Johanna har levt har vi ofta fått höra att hon är så "snäll".

Javisst, hon är snäll, men är inte alla små barn snälla?

Det man menar är att hon inte gör så mycket väsen av sig.

Den allra första tiden var hon helt passiv, nästan apatisk, vilket inte var så positivt.
Egentligen.

Hon är fortfarande väldigt tyst och försiktig och hörs inte så mycket.
Låt mig få hoppas och tro att hon är lika nöjd som hon verkar.

Men nu har hon i alla fall börjat säga till högljutt och på allvar när hon är hungrig.
I grunden är det förstås bra.

Mindre bra känns det om nätterna, runt midnatt, när hon natt efter natt vaknar och gallskriker och inte blir nöjd förrän hon har fått välling.

Ja det är bra att hon äter.
Hon behöver äta.

Men jag behöver verkligen, verkligen, sova de där timmarna om natten.

1 kommentar:

Petra sa...

Jag håller med dig om att ordvalet "snäll" är aningen märkligt egentligen. "Lugn" vore bättre. Sen kan man ju vända och vrida på vad som är bra men en sak jag kommer ihåg från när mina barn var små är att nattsömnen är viktig. Rubbas den rubbas hela tillvaron...