onsdag 3 februari 2010

Mästarnas Mästare i Logistik

När människor frågar hur jag får ihop tillvaron, så brukar jag svara att jag är bra på att planera.

Men för att just vår tillvaro ska fungera, med vår familjekonstellation och mina politiska uppdrag och allt allt allt *suck* som måste fungera så räcker det inte med att vara bra på att planera.

Det krävs att man är Mästarnas Mästare i Logistik.

De flesta kommunalråd jag har känt har en fru.
Det har inte jag.

Även om jag är priviligerad på många sätt och mina barn har fantastiska pappor som tar stort ansvar och är delägare i min logistikfirma så måste naturligtvis även jag vara delaktig i vardagen.

Skjortor ska strykas även i vår familj, snö ska skottas, bilar går sönder, kaffet tar slut, underkläderna ligger i smutstvätten, pengarna tar slut, barn blir sjuka.
Även i vår familj.

Och det räcker oftast inte med att planera i ett steg.
Man måste alltid ha en backup.
Flera olika lösningar på gång, samtidigt.
Om något i planeringen ändras. Om en barnvakt hoppar av så måste det snabbt fram en annan. Det suger energi att alltid tänka så. Men det lönar sig.

I dag var en sån komplicerad dag.
Men allt löste sig.

Tack lillebror Björn för att du kom hit och räddade oss och den här dagen när barnomsorgen var stängd, och tack Pappa för att du med så kort varsel kunde rycka in och rädda kvällen.

Jag är mycket tacksam.

Johanna somnade med ett leende och skratt långt ner i magen.
Hon har haft en fin dag och kväll.

I morgon ska hon träffa en logoped, då kanske hon berättar i långa meningar om den här dagen.

Nu har jag tänt en brasa i min kamin och jag har en stillsam stund.
Nöjd och trygg med tanken på att allt löser sig till slut, men inte av sig själv.

Inga kommentarer: