lördag 15 oktober 2011

Sen får det vara nog

Håkan Juholt.

Ärligt talat.
Jag förstår fortfarande inte stormen.

Om man ska tillåtas att tänka och tycka om det här, då borde man först sätta sig in i vad som hänt och inte hänt.

Eller hur!

Jag var på semester när det exploderade.

Jag läste förstås en del på sociala media och kvällstidningar på nätet. Jag klickade på några länkar och förstod det ungefär så här:


Riksdagsledamöter måste vara i Stockholm för att utföra sitt "jobb". Alla ledamöter erbjuds någon form av bostad.

Håkan Juholt har sitt hem och sina barn i Oskarshamn.

Välkommen till riksdagen, här kan du välja på att få en egen lägenhet som riksdagen betalar helt och hållet för eller kan du ordna bostad själv och då får du viss ersättning för det.

Håkan valde sin kvinnas lägenhet, då måste du lämna in kontraktet säger riksdagen, och det gör Håkan. Och utifrån det får han den ersättning han har rätt till.


Men så läste jag hur den ena efter den andra sa något annat, hur kvällstidningarna, framförallt Aftonbladet skrek ut rubriker, stora som pannkakor, om vilken fifflare Håkan Juholt är.

Så jag tänkte att jag nog missförstod det jag läste.
Men det gjorde jag ju inte. Nu är det precis så, som jag förstod det.

Och då förstår jag inte.
Hur jag, på min chartersemester, med ett par klick kunde förstå vad det handlade om.

När Aftonbladet och andra inte kunde förstå det.

Nu läser jag hur människor tycker det är bedrövligt att VI skattebetalare ska pröjsa för Juholts boende.

Hallå!
VI skattebetalare pröjsar för alla riksdagsledamöters boende, om de annars bor minst fem mil från Stockholm.

Jag är så jävla ledsen och upprörd för det här. Aftonbladet kommer förstås aldrig någonsin att publicera VI HADE FEL, med pannkaksstora bokstäver.

De har raserat stora delar av ett parti, på en vecka, de har förstört möjligheten för oss att prata om vår politik. Och de har inte minsta ont i magen för det. De njuter av det. Och älskar det.

Alla de där, som inte ens läser tidningar, som inte sätter sig in i problematik, men som pratar med någon som har träffat någon som har sett en rubrik.

De kommer aldrig att få veta och förstå, att Aftonbladet och andra kvällstidningar har ljugit och vilselett.

Och detta kommer sannolikt att påverka förtroendet för alla oss förtroendevalda. Även borgerliga, men mest förstås oss Socialdemokrater.

Tack Aftonbladet.
För att ni förstört så mycket.

Jag tycker att personförföljelsen och drevet är lika vidrigt oavsett om man heter Sven-Otto Littorin eller Håkan Juholt.

Hur fan kan journalister som uppsöker dessa människors barn och anhöriga, hur kan de sova om natten?

Svar: De har upphört att vara människor. De är en del i en gruppmobb som inte längre kan tänka sunt och logiskt. De gläds åt att piska upp stämningar och njuter fullt ut av hatstämningen de bidrar till. Förmodligen får de orgasm i samma ögonblick som offret bryter ihop eller visar sig svag.

Och sådana människor bör inte längre förmedla nyheter.
Det är så jävla ovärdigt.

Nu får det vara nog.
Nu pratar vi politik.



Det finns faktiskt också några som vill balansera:

DN - Journalisterna hugger på allt

Sydsvenskan - Reglerna skiljer sig åt

DN - är det tillåtet att vara S-ledare

Viktor Tullgren berättar mångordigt om vad som hänt och Aftonbladets Jan Helin svarar

Per Åhlström kräver Jan Helins avgång!

3 kommentarer:

Bellan sa...

Mycket mycket bra skrivet. Det är lätt att känna sig trött, uppgiven och lite cynisk i detta mediasamhälle.

Men vi finns. Vi som inte äter Aftonbladet till frukost. Vi som utan problem ser rakt igenom journalistdrev och bryr oss om politiken.
// SaraBella

Anonym sa...

Tack för ett mycket bra inlägg!

En som borde skämmas nu är Margit Silberstein i Aktuellt. Hon har låtit som ett eko av missnöjda, sladdrande högersossar. Och det har hon fått göra oemotsagd - i public service!

Vill tipsa om ett utmärkt inslag i Medierna, P1 i Sveriges Radio:

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2795

anita

Heléne Björklund sa...

Tack Bellan och anita. Tur att vi finns!