fredag 12 juni 2009

Nostalgi

Tänk va tiden går...

Nostalgi


När jag tog studenten (tvåårig handel och kontor -90) då hade jag Tobbe i magen.

I obligatorisk mössa, sjömansklänning och gigantisk mage stod jag där på trappen och sjöng "Sjung om studentens lyckliga vår..."

Jag hade champagneglas i handen men jag vågade nog inte mer än smutta.
Jag var så rädd om bebisen där inne i magen.
Och se så fin han blev!

Det är märkligt så ung jag var
så här i efterhand

Vi höll på att bygga hus.

1990 - mitt i värsta lågkonjuktur och krisen som skulle komma
Räntor på 500%

Vi byggde ett fint hus, det kostade en miljon, vi fick en ränta på 13,75% (vill jag minnas)
Eftersom jag inte hade arbetat så fick jag garantidagar som föräldrapenning
60 kronor om dagen.

Inte minns jag att vi var fattiga.
Vi hade förstås inget att jämföra med.
Jag var sjutton på mitt artonde och han 23.

Jösses så unga vi var.
Och lyckliga


Jag hade "kilat stadigt" sedan jag blev tonåring.
Men jag minns en gång när min faster Eva och jag pratade om Livet och det stora med det

Hon sa, du vet när du träffar "den rätte"
Hur då?
Det bara vet du, sa hon, det bara känns sa hon,
och snurrade med armarna på ett tumlande vis för att visa magkänslan.

Så blev det när jag träffade Tobias pappa.
Det tumlade om.

Och vi byggde hus och vi fick en bebis och en till och en till

Nu tar den förste och den störste bebisen studenten.
Han ska stå på samma trappa och sjunga som jag gjorde med honom i magen en gång

Han ska få en fin fest och han ska gå på bal.

Jag drömde också om studentbal en gång i tiden
Och ett fint fordon skulle hämta mig när jag tog studenten.

Jag ville ha en fin glidarhoj med sidovagn att åka i.

Men när den dagen kom var jag stor och tjock och kunde inte klämmas ned i någon sidovagn.
Vi hade festen hemma hos pappa
Jag gick dit med vätskefyllda, varma och svullna fötter,
jag vill minnas att det blev Birkenstockskor till sist.
Hrmmm...

Det blev ingen bal heller.

1 kommentar:

björn sa...

Åh vad känslostormande det är att läsa din blogg kära syster.