onsdag 9 mars 2011

Vårmiddag hos biskopen

Det kom en inbjudan till mig - med sällskap, till vårmiddag hos biskopen Antje Jackelén i Lund.

Jag hade ledig kväll i almanackan och frågade min gode kamrat Roine om han visste något om den här middagen. Han sa att jag absolut borde åka, dels för att biskopen är en spännande och intelligent kvinna som är intresserad av samhällsfrågor, men också för att hon brukar bjuda in ett fåtal intressanta personer som Roine trodde jag skulle uppskatta att samtala med.

Därför tackade jag ja till inbjudan.

Middagen gick av stapeln igår så vi åkte alltså till Lund och hittade biskopshuset där biskopen bor tillsammans med sin man.

Jag överlämnade en liten present med hälsning från Sölvesborgs kommun, och eftersom det var internationella kvinnodagen ville jag förstås lyfta fram en av Sölvesborgs många duktiga kvinnor. Därför blev det vackert glas från Anettes glashytta tillsammans med lite information om Anette och hennes företag.

Vi var de första gästerna som anlände och fick därför en tidig pratstund med biskopen och hennes man. De andra gästerna anlände i snabb takt och efter en stunds minglande blev vi bordsplacerade. Till bordet hade jag biskopens man Heinz Jackelén på min vänstra sida och chefen för ESS Colin Carliles på min vänstra sida.

Jag har inte möjlighet just nu att beskriva alla gästerna, men här är ialla fall några av dem som satt runt bordet igår:

Allan Larsson, tidigare Socialdemokratisk finansminister bland mycket annat, men nu som styrelseordförande för Lunds universitet och chefsförhandlare för ESS.

Colin Carliles, föreståndare för ESS visade sig vara en mycket trevlig bordsgranne med stor nyfikenhet och härlig humor. Jag hoppas vi får tillfälle att mötas igen. Vi resonerade mycket om hur vi i Blekinge kan få positiva effekter av ESS-etableringen. Han har nu en stående inbjudan till Sölvesborg!

Jan Wifstrand, som bland annat har varit utgivare och chefsredaktör på DN. Han är också hängiven MAIF-supporter och besöker Strandvallen så ofta han kan. Dessutom framförde han att Blekinge borde lägga ned sina hockeyambitioner och satsa på handboll istället. (Jag lovade framföra detta till Mats Johansson)

Anders Sigrell, professor i retorik vid Lunds universitet. Han höll tal och var förmodligen väl medveten om att vi alla hade extra höga förväntningar på en professor i retorik. Han fick också frågan om vilken han ansåg borde bli ny partiordförande för Socialdemokratin. Vad han svarade berättar jag förstås inte. Sånt håller vi partister för oss själva i en sluten process.

Lise Bach-Hansen, som har sin anställning på Det kongelige bibliotek i Köpenhamn men som också jobbar med projektet Spiritus Mundi ett kulturprojekt för barn och ungdomar.


Vi serverades fin mat som biskopens husmor tillagat.

Det blev en lång och trevlig kväll och klockan var över ett när vi var tillbaka på Bökmansgatan i Sölvesborg.


Förutom att det var en stor ära att få bli inbjuden till biskopen så var det väldigt fint att få träffa Allan Larsson och se vilken ödmjuk pondus han utstrålar och hur stor respekt han åtnjuter.

Inga kommentarer: