onsdag 12 augusti 2009

Busarna

På vår gata bor det två pojkar som Ludde kallar för "Busarna".
Han vill inte leka med dom för de är så busiga påstår han.

De är relativt nyiflyttade och jag har inte haft mycket kontakt med dem.
De är väldigt söta och ganska mörka och har definitivt inte nordiskt påbrå.

I dag när jag kom hem så var en av "Busarna" här utanför med en annan lika mörk,
lite mindre kille.

Jag hälsade på dem och de log stort och stannade för att prata.

De frågade vad jag heter och jag svarade:
-Jag heter Heléne, vad heter ni då?

Han som bor här, svarade på klingande svenska,
men med de vanliga uttalssvårigheterna hos ett barn i fyraårsålder
-Jag heter Anton

Nästa kille sa något som jag hade svårt för att uppfatta så han fick upprepa sitt namn några gånger.

Då sa Anton förnuftigt:
-Han ä inte fensk (Han är inte svensk)
Han ä fån kallkona (Han är från Karlskrona)

Det var kul!

1 kommentar:

Mie sa...

Hysteriskt roligt! Ungar är obetalbara. Ibland är vuxna ochkså obetalbara...min kompis från Trinidad var på krogen och träffade ett gäng människor. Några av dem i samma kulör som hon. Hon frågar den ene var de kommer ifrån och hans svarar

-"Örebro"

Därför har vi nu ett internt skämt (eller vad vi skall kalla det) om att alla riktigt mörka är "örebroare".