måndag 26 juli 2010

Som konfekt

Vi har haft en fin helg i Tallinn. Det var en positiv överraskning, så vackert och så mjukt och så romantiskt. Vi höll oss i gamla stan som finns med på världsarvslistan, såklart att det är vackert.

I guideboken som vi lånade skriver författaren om gamla stan; "Om städer kan vara som konfekt, är det är en sådan. Vindlande gränder, kulörta hus, Hansans prakt, torg och kyrkspiror. Strosa runt och njut av en stad i presentförpackning"

Och jag håller med!

Mina bästa njutningstips:

Chocolaterie Café (Vene 6). Med ingång från en innergård, en konstnärsgård som kändes Paris. De tíllverkar och säljer egen choklad, små ljuvliga praliner och drycker. Varmt och trångt och rosa. När vi var där spelade de släpig fransk musik, jag frågade vem artisten var. Det var Carla Bruni, därför spelar vi också henne i vårt bildspel. Ljuvlig plats att vara på och underbar choklad. Jag längtar redan dit igen!
http://www.pierre.ee/

Kompressor (Rataskaevu 3). Ett pannkakshus som ser väldigt oanseligt ut utifrån, och det är inte speciellt vackert därinne heller. Men goda pannkakor, och billiga!


Jag rekommenderar gärna er att åka till Tallinn. Vackert, njutningsfullt och ganska billigt.

Inga kommentarer: