torsdag 22 juli 2010

Kom nära om du vågar

Visserligen föddes denna flicka med en ovanlig kromosomavvikelse som ger henne massor av funktionshinder och problem.

Visserligen är denna flicka liten och späd, vit och skör som en porslinsdocka.

Sannolikt kommer hon inte att bli en stor politiker eller musikalartist eller fotbollsstjärna.

Visserligen kan hon vare sig stå, krypa eller gå.

Kanske kommer hon aldrig att lära sig prata, läsa eller sjunga.

Oturligt nog har hon begåvats med en ganska lat och egocentrerad mamma.

Kanske kommer hon aldrig att få en egen bästis.


Men kom lite närmre, om du vågar.

Har du någonsin sett en sådan ljuvlig liten människa,
med vilda röda lockar som vill leva sitt eget liv.
Med blåblå ögon som kan uttrycka lika mycket som tusen ord och bokstäver.
Med långa smala och lite krokiga fingrar som kan pilla och känna och smeka och uppleva.
Med mjuka tår och runda fötter som vill gå gå gå.

Tänk att vi fick ett barn som många skulle välja bort.
Som jag förmodligen skulle välja bort,
om jag visste, för att jag då inte visste.

Tänk om jag skulle levt hela mitt liv utan Johanna Evangeline och allt det ljus hon sprider omkring sig!

Kom nära och lär känna henne så får du också uppleva hennes särskilda ljus.




2 kommentarer:

Sebbes mamma sa...

Så fint skrivet! Man blir bara sådär tårögd och glad!!

Unknown sa...

Du är den vackraste jag mött <3