lördag 23 juli 2011

Håll aldrig, aldrig nånsin tyst, aldrig!

TVn som annars bara samlar damm här hemma, har varit igång hela natten och är nu medelpunkten i köket.

Vi, som så många andra, försöker suga upp varje detalj för att försöka förstå vad som har hänt i Norge.

Jag, som så många, försöker formulera ord, tankar och känslor kring det ofattbara.

Men jag har vare sig orden, fakta eller begåvning för att formulera något klokt.

Idag vill jag bara vara tyst. Ställa in allt annat.

Det jämförs och mäts, har det hänt något liknande, när mördades senast så många människor....

Men...
Försök sätta ihop de här orden:

Sommar - Läger - Barn - Massmord

Det funkar liksom inte.

När jag ser bilderna på TV så gråter jag hejdlöst, ingen jag känner var där, men alla dessa fina ungdomar.

De som ville något gott.
De som förenar sig för att kämpa för demokrati, tolerans och förståelse.

Och tänk deras föräldrar som, liksom jag, hade helt andra inre bilder av lägerverksamhet än det som nu blev.

Jag såg AUFs ledare, Eskil Pedersen, när han höll presskonferens.
Så fin, stark och modig.


"– Sommarlägret har alltid varit något vackert, många har lärt sig mycket där. Nu har vi drabbats av en tragedi. Men vi ska fortsätta tala om det vi tror på, det som är viktigt för oss. Som tolerans och kampen mot rasism. Annars vinner han."


Och "Han"... det finns hundratals frågor om honom. Men jag tänker på att även "Han" har en mor som sitter någonstans och är förtvivlad.

Men i sociala media drog människor igång sitt muslimhat, även mina vänner på facebook, vad ska de nu säga.

Ska vi jag ut alla kristna?
Eller alla norrmän?
Eller är det de blonda männen som ska jagas?
Galenskap är inte etnisk eller religiös.

En vän till mig skrev klokt:

"Fattar alla nu hur viktigt det är att alltid säga emot bestämt när någon uttrycker sin främlingsfientlighet, eller tar SD i försvar? Den islamofobiske terroristen i Oslo har helt enkelt inte fått höra tillräckligt mycket anständiga invändningar mot sina åsikter. Alla som håller tyst är medansvariga till den utvecklingen."


Klumpen i magen sitter hårt i mig och gör ont.
Tvätta dina fördomar!
Besinna dig och tänk upp-och-ned-fram-och-tillbaka.
Kämpa för ett samhälle där vi tar hand om varandra, där vi inte låter extrema krafter fostra galningar till att mörda barn och ungdomar.
Nu jävlar tar vi kampen.
Det är vi skyldiga vår grannar.

Inga kommentarer: