fredag 15 juli 2011

Bara en helt vanlig tallrik



Den här tallriken hittade jag i en butik i Malmö igår.

Om jag hade betalt 160 kronor så hade jag haft den med mig hem.


Det är en helt vanlig barntallrik i plast med höga kanter.

Johanna äter ju ingen mat och vi andra föredrar porslin.


Men det är nåt speciellt med denna tallrik, därför stod jag länge och höll i den och drömde mig tillbaka.


Precis en sådan fanns i min Farmors hem.

Jag undrar om någon, pappa kanske, skulle vilja göra en matematisk uträkning, en gissning om hur många gånger den där tallriken hos Farmor användes och diskades.


Vi var ju fjorton barnbarn som fick egna barn och alla strömmade igenom det där köket och åt på plasttallriken.


Nu när jag tänker efter så borde jag ha köpt den, det måste ju vara osedvanligt god kvalitet med tanke på hur många gånger Farmors tallrik diskades.

För hand förstås.







3 kommentarer:

Anonym sa...

Den kunde ha varit min - om jag inte vetat att den finns kvar hos mamma!

Lena

Björn sa...

Har också ätit på den där fast hos Mormor? Eller någon annan?

Heléne Björklund sa...

Björn det kanske var hos mormor, nu när du påmint mig, det kanske var där den fanns eller förmodligen finns.