tisdag 28 juni 2011

Jag kommer snart och dricker kaffe...

Tobias var hemma och stressade vidare, vart ska du frågade jag.
Till Mormor Gerd, svarade han.
Varför då, undrade jag som trodde att hon behövde hjälp med något.
Vi ska titta på Allsång på Skansen.

Lilla lilla Mormor. Förlåt för att jag så sällan har tid för de goda samtalen med dig nu för tiden. Men som kompensation får du något av det bästa jag har, Tobias. Du är nog rätt nöjd med bytet.

Ingen har läst så många sagor för mig som Mormor.
Alltid med ett Smile-tuggummi bakom tandraden.

Du försökte lära mig ett och annat om livet.
Jag lyssnade. För det mesta.
Men mest har jag tyckt om dina berättelser, om ditt liv, som när du - ängsliga du - åkte iväg med några "killar" i ett litet flygplan. Sånt har du gjort minsann, jag har aldrig ens fått ett liknande erbjudande.

Eller om din långa skolväg. Jag har alltid bott nästan granne med mina skolor.

Jag hoppas att du ger lika mycket till Tobias.
Förresten... finns det fortfarande jordnötsbågar i värmeugnen?

Men ni får banne mig inte röka ihop!


Jag hoppas också att jag får åldras med samma värdighet som du, här i mina solbrillor i solen på Bettans altan.




Inga kommentarer: