söndag 3 april 2011

Svarta stunder

Många av mina vänner fick sina barn ungefär när jag fick mina första, i början av nittiotalet. Jag tänker inte hyckla. Ibland tänker jag på hur det skulle ha varit. Om jag endast hade haft Tobias och Fredrik, 19 och 21 år. Knappast barn längre. Då hade mitt livspussel definitivt varit annorlunda, inget trix med barnvakteri, inte så svårt att beställa en resa. En tidig dröm hos mig var att få biståndsarbeta på en svensk skola någonstans i världen. Det hann jag knappast med innan jag fick första sonen eftersom jag inte ens hade fyllt arton år. Sen kom Ludde som ett sladdbarn. Men han blir ju stor så snabbt och nu har har börjat skolan. Och så kom Johanna. Hur hade livet varit utan Johanna? För oss vuxna och för resten av familjen. För släkten och vännerna. Johanna blir inte "stor". Hon kommer alltid vara beroende av oss. Och det blir förmodligen inget utlandsarbete för mig. Och det är mycket annat som snurrar i huvudet emellanåt när man har ett barn som aldrig blir stor och självständig. Men tro inte för ett ögonblick att jag skulle vilja vara utan den här bestämda lilla fröken. Hon som sitter där i stolen varje morgon och väntar på välling men som vägrar göra minsta insats för att äta själv. Så fort hon ser vällingen så lutar hon sitt huvud tillbaka, stänger ögonen och öppnar munnen. Nu ska det bli hårdträning i att hon ska hålla flaskan själv. Minsann.

2 kommentarer:

Pappa/Morfar sa...

Utan Ludde och Johanna hemska tanke! Nej dem vill vi verkligen inte vara utan. Tänk så mycket glädje de två har gett oss och man har kunnat se deras strålande ögon. Tiden med barn har förlängts betydligt sedan de stora och duktiga Tobias och Fredrik "nästan" blivit vuxna.
Nej det är en ynnest i livet att få ha även dessa underbara barn i sin närhet. Dessa skulle jag absolut inte vilja vara utan.

Tänk så mycket glädje barn sprider även om det kan vara "jobbigt" vissa tider. Ett liv utan barn vore ett torftigt och trist liv att leva. TACK för att vi har dem.

Hemma hos mig sa...

Hej!
Nu va det längesen, igen, som jag läste här.
Detta inlägg behövde jag bara läsa första meningen så började tårarna.

Jag förstår! Har också svarta stunder men törs nog inte som dig, säga/skriva det.

Varje inlägg som Johanna är med i, varje bild och nu var det även många härliga filmer att se, jag vill bara se mer, läsa mer. Tycker Johanna verkar vara jätte härlig. De jag tycker mig se här i bloggen är att hon verkar "leka" mer än vad Filip gjorde, med saker.

Lycka till med tecken o bilder. Det tar tid, för oss iaf, ibland struntar vi helt i tecken, Filip gör ju ändå bara några enstaka, men så ibland så. Som i helgen när han gjorde "hoppa" för första gången, han ville hoppa på studsmattan, då blir man såå glad.

Ha det så bra och hoppas ni får en härlig sommar.

/Linda