måndag 23 augusti 2010

Lite mer sorg i ögonen

Idag hände det, det som inte fick men som jag ändå trodde skulle hända.

Grinden var öppen.
Johanna rasade ner för trappan i sin gåstol.

Jag reagerade exakt likadant som när Ludde dunsade nedför samma trappa med sin trehjuling för fyra år sedan.

Och även denna gång var Pappan närmare trappan än jag.
Så jag gömde mig.
Jag blundade och höll för öronen och sa nej, nej, nej och försökte få bort det verkliga.
Barnsligt?

Efter en evighet i mig själv så hörde jag ändå henne gny,
ljudet gick igenom
och jag konstaterade att hon lever, att hon förmodligen är i sin pappas famn
och jag visste inte om jag ville se mer.

Det gick ganska bra.
Det är svårt att veta med Johanna.
Hon har oerhört hög smärttröskel och verkar aldrig känna smärta, det är oroligt.
Hon har överrörliga leder och är så mjuk i kroppen så det är svårt att veta om något gått ur led eller om det var som förut.
Hon har många knutor och bulor i huvudet efter operation och ben som inte vill växa rätt, så det är svårt att veta vilka bulor som är nya.
Och hon säger ju inte så mycket.

Hon är blek av naturen, så vit man kan vara. Trots denna sommar.
Men nu var hon mer än blek. Genomskinlig.

Hon grät länge.
Säkert en timme, och hennes förtvivlade snyftande gjorde att jag nästan gick sönder.

Men sakta återhämtade hon sig och innan hon somnade för natten var hon nästan som vanligt, hon log åt storebrors skojande och hon blev arg på samma storebror när han kom för nära.

Och hon kramades.

Hon har blivit mörbultad och blå och svullen på sina ställen.
Jag fick några linjer till i ansiktet och lite mer sorg i ögonen.

Men hon finns min Johanna, för ett ögonblick som kändes långt så trodde jag inte det.

2 kommentarer:

petra sa...

Om det är någon tröst gör jag likadant, blundar alltså. Jag känner mig usel men det är verkligen en instinkt, inget jag väljer...
Vad skönt att Johanna klarade fallet så bra.

Linda Seth sa...

Nu var det länge sen jag var in här igen. Men såg på FB att Johanna gjort sig illa.
När jag läser detta inlägg så, ytterligare en gång känner jag:
Men gud så lika dom är ändå!

Filip kan komma hem med bulor, blåmärken, sår med mera. MEN ingen vet vad han gjort eller när. Hans smärttröskel måste vara skyhög.
Vi kan se hur han gör illa sig - i våra ögon sett - men Filip säger inget, visar inget.

Blek, som du skriver, ja Filip me´. Det sa till och med Göran Annéren bland de första gånger vi sågs, att han liksom är blek och det har han fortsatt vara.

Däremot en gång har han visat smärta. Jag såg i fönstret hur pappan kom springandes hem med Filip i famnen.
Då hade han ramlat ner från en trappa rakt ner på asfalten med huvudet. Som tur var var det höst och kallt så han hade en tjock mössa.
Men jösses va han grina, kunde inte ens stå utan att vingla.

Då åkte vi in, troligtvis spricka i skallbenet, men inget som man kunde göra. Vilken otäck vätskefylld bula han fick då alltså. Är ABSOLUT inge kul när syskonen gör sig illa heller, men just det här att man inte kan fråga, hur känns det?

Hoppas allt är bra annars, förutom detta nyckelben.
Filip har nu börjat skolan igen (2:an usch va hemskt) och han verkar vara glad att vara åter till vardag och "schema"
Idag skrev personalen i boken att dom till och med var imponerade av han vid jobbstunder, schema, maten, utflykter ja överallt....

Då blev mamman mycket stolt.

Ha det bra och krama om lilla Johanna

Kram Linda