söndag 1 december 2013

Vi flyr

Det är första advent.
Alla som känner mig vet hur dåligt jag mår inför julen. Pressen, ångesten, känslan av otillräcklighet.

Varje år bestämmer jag mig för att det är sista gången jag känner så. Och jag tänker att nästa år ska jag....

1. Göra allt det där som "alla andra" gör så jag slipper känna mig otillräcklig.
eller
2. Strunta i alltihop och resa bort.

Det blir vare sig det ena eller det andra.

Idag är det första advent. Ingen stjärna eller ljusstake är uppackad här, jag har inte haft många lediga stunder den senaste tiden och ser inte ut att få det inom det närmaste heller.

En kväll slog vi till. Vi såg en billig resa och bokade och betalade den direkt. Inte så fint hotell och inte till den plats vi drömde om. Men överkomligt pris och borta.

Så det innebär att jag och Johanna och Markus vi flyr julen i år. Våra andra barn har det gott ändå tillsammans med sina andra familjer och vänner.

Förra året tillbringade vi mellandagarna på Lunds Barnsjukhus, det här året vill jag vara hemma. Så vi kommer hem igen när julstressen går över till lugna sköna mellandagar.







Nu är jag dock bekymrad och orolig för den långa flygresan. Johanna har haft några flygresor där hon i princip skrikit konstant. Inte för att hon har ont någonstans, och inte för att hon är rädd för resan. Men för att hon måste sitta på sin stol och inte kan gå runt som hon vill och inte förstår varför. 

Den här gången har vi fått tipset att ge henne något lugnande och avslappnande. Men det känns inte bra och förmodligen får det motsatt effekt. Någon som har erfarenhet av detta?

Inga kommentarer: