onsdag 23 oktober 2013

Stora blöjor för liten rumpa?

Johanna är snart sex år. Hon kan inte säga till när hon behöver kissa eller bajsa.
Därför använder hon blöjor. Kanske måste hon alltid göra det.

Hon är en ganska liten flicka, både till växten och utvecklingsmässigt.
Men hon kissar inte längre som en bebis.

Hon kissar alltså mer sällan men mycket på en gång. Som vi stora gör.
Därför läcker blöjorna lätt och kläder, möbler och människor omkring blir nerkissade.
Vi har alltid köpt "vanliga" blöjor i livsmedelsbutikerna.
Nu använder vi största storleken och har provat olika märken.

Men de är inte dimensionerade för så stora mängder kiss. Alltså läcker de.
Och det innebär mycket tvätt och merarbete men framförallt vill jag inte att hon ska lukta kiss och vara flickan som "kissar igenom".

För ett tag sedan frågade jag på habiliteringen ifall de kände till någon blöja som är bättre, som tar stora mängder vätska men ändå passar en liten tjej.

Jag fick svaret att vi skulle få blöjor via Vårdcentralen.

Då vände vi oss till Vårdcentralen.
En mycket trevlig kvinna blev förfärad över att vi bekostat blöjorna själv och att vi inte tidigare fått information om att vi var berättigad till blöjor. Vi betonade att det inte är av ekonomiska skäl som vi frågar. Och hon skickade hem flera paket med blöjor.

Likadana och i samma storlek som finns i livsmedelsbutiken.

Då ringde jag Vårdcentralen igen och berättade om vårt dilemma.
En ny väldigt trevlig kvinna förstod vad jag menade och beklagade att vi inte fått rätt information eller rätt blöjor. Hon skickade hem flera olika provkartonger på flera olika storlekar.
Vanliga små blöjor. Och vuxenblöjor i små storlekar.

De små håller fortfarande inte tätt och vuxenblöjorna var alldeles för stora så jag tog kontakt med vårdcentralen en tredje gång och pratade med en ny trevlig kvinna.
Hon sa att vi nog inte är berättigade till blöjor och att vi ska vända oss till habiliteringen. Hon skulle dock kolla upp detta och återkomma.
Jag betonade, än en gång, att det inte är av ekonomiska skäl men att vi behöver blöjor som tar emot mycket vätska men med passform för en liten rumpa.

Sen kom ett skriftligt svar.
Vi är inte berättigade till blöjor. Vi ska bekosta blöjorna själv.

Och nu är vi tillbaka på ruta ett.
Alla vi pratat med har varit mycket vänliga och hjälpsamma och bara gjort sitt jobb.
Men fortfarande har vi inte hittat rätt blöja.

Så nu frågar jag här.
Känner ni, mina vänner, till någon blöja som är dimensionerad för mycket vätska men med passform för en liten rumpa som man kan köpa och bekosta själv?




5 kommentarer:

Johannes mamma sa...

Hej Helene!

Det här låter konstigt tycker jag. Att Johanna inte skulle vara berättigad till blöjor genom habiliteringen.Om jag inte minns fel fick vi blöjor utskriva via habiliteringen det år när Johannes fyllde 3. Kriteriet för att få blöja var då att man ej klarade att vara utan blöjor dagtid, sen fylldes detta behov på med nattetid när han blev något äldre. Där minns jag inte åldern med säkerhet.
Inte kan det väl skilja så mycket mellan Sveriges regioner.
Vi tillhör Västra Götalands regionen.
Det finns bättre blöjor för små rumpor som kissar mer. Man får prova sig fram. Vi har haft en sköterska som gett oss prover, vi har testat och till slut kommit fram till en bra blöja.
En bra blöja vi haft till Johannes är Bambo eller Bambolina. Jag tror att märket är danskt.
Sen kan habiliteringssköterskan förskriva inlägg till blöja som man kan använda som extra skydd på natten.
Så visst finns det möjligheter; jag tycker du ska ifrågasätta varför Johanna ej är berättigad blöjor.
Kram!!

Heléne Björklund sa...

Tack för ditt svar, jag har fått flera liknande via mail Jag ska kolla vidare på det! /Heléne

Johannes mamma sa...

Glömde säga också att man inte ska nöja sig med de blöjor som är upphandlade om en annan oupphandlad blöja passar bättre.
Sköterskan har all möjlighet att göra beställning utanför upphandlingssortimentet.
Så har vi haft det i stort sett hela tiden.
Ha en bra helg!

Malin sa...

Hej!
Ser att ni har eller har haft samma problem som oss. Vi har nu gått upp några storlekar i Liberos vanliga blöjor och det fungerar bättre. Men Calle är ju lite mindre än Johanna. Har ni fått ordning på det?
Av en slump fick jag också veta att man har rätt att få blöjor som hjälpmedel och då efter 3 år. Det handlar ju inte så mkt om ekonomi kanske men det konstiga är att informationen inte går fram.
Ses! Malin

Heléne Björklund sa...

Vi har fortfarande inte fått något bra besked om detta, men vi ska kolla upp det nu.